In het verleden waren de traditionele vormen van media de enige manieren om de boodschap van jouw marketingstrategie onder de aandacht te brengen. Maar in het digitale landschap van vandaag de dag zijn er verschillende nieuwe methoden om een groot of juist een niche publiek te bereiken. Dit roept de vraag op wanneer welke te gebruiken, ofwel de traditionele media versus social media. Hoe bepaal je wat het beste werkt? Of moet je überhaupt iets beslissen? Wat zijn traditionele media?Traditionele media verwijst veelal naar de vormen van massamedia die zich richten op het leveren van berichten aan het grote publiek of een bepaalde doelgroep. De traditionele vormen van media zijn onder meer gedrukte publicaties (kranten en tijdschriften), plus nieuwsuitzendingen (televisie en radio). Plus de laatste jaren alsook de digitale varianten van die media, zoals digitale kranten en blogs. Daarnaast kan je alsook aan billboards denken of autoreclame. Wat zijn nieuwe media?Voor de nieuwe media gebruiken ze de term social media. Dit om de verschillende digitale platforms te beschrijven. Het verwijst onder meer naar de social network websites zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, YouTube, LinkedIn, enzovoort. Waarom de traditionele en social media elkaar zo goed aanvullenDoor zowel traditionele als social media te gebruiken, kan je jouw marketingboodschap over meerdere kanalen verspreiden en zo een breder publiek bereiken. Denk hierbij aan het enorme bereik van social media. Facebook alleen al heeft wereldwijd bijna drie miljard actieve maandelijkse gebruikers. Instagram heeft maandelijks meer dan een miljard actieve gebruikers, waaronder meer dan 25 miljoen bedrijven. Al de traditionele advertenties kunnen een geweldige manier zijn om mensen naar jouw social media kanalen en andere online plaatsen leiden. Voeg bijvoorbeeld een link toe op de fraaie autobelettering van een auto van de zaak, naar jouw website of social media pagina toe. Of plaats onderaan al jouw traditionele advertenties een Twitter handle of een specifieke hashtag. Verder is het belangrijk om te weten dat, volgens het bekende marketing onderzoeksbureau Nielsen, 92 procent van alle consumenten op media zoals mond-tot-mondreclame vertrouwt. Het beste van beide wereldenDe social media betrekken heel actief hun publiek, terwijl de traditionele media boodschappen passiever kunnen zijn. Gebruik ze echter samen om het beste van beide werelden te krijgen. De traditionele media en sociale media kennen beide hun voor- en nadelen. Afhankelijk van de situatie, het doel of de marketingstrategie kan de ene methode in sommige gevallen beter voor jouw promotie werken dan de andere. Social media mag dan wel één van de meest effectieve manieren zijn om jouw branding op te bouwen en het verkoop verkeer te stimuleren. Maar als men jou niet weet te vinden of nog nooit eerder van jou gehoord heeft, dan kan een prachtig logo met weblink op je bedrijfsauto wel degelijk een ultieme mogelijkheid zijn om dit mogelijk te maken. Zo’n bedrijfsauto is immers zonder meer het mobiele visitekaartje van jouw bedrijf, dat dagelijks door veel potentiële klanten gezien kan worden. Dus in plaats van traditioneel versus social media te denken, in de zin dat de ene langzaam de andere vervangt. Denk in plaats daarvan liever hoe de twee tactieken prima kunnen samenwerken om jou te helpen je algemene marketingdoelen te bereiken.
|