De trage digitalisering van zorg geeft een hoge werkdruk en kostenNederland, een lang waarvan je zou verwachten dat ver is in digitalisering van de maatschappij, loopt op het gebied van digitalisering van de zorg achter. De gezondheidszorg blijft hierdoor duur en en de werkdruk is nog steeds veel te hoog. Er zijn teveel ICT oplossingen en deze versnippering moet eigenlijk stoppen. Als elke zorginstelling kiest voor een eigen systeem is er geen uniformiteit en dat werkt de verdere digitalisering van zorg tegen. Het zou beter zijn als landelijk gestuurde aanpak ervoor zorgt dat zorginstellingen meer op één lijn zitten om de privacy en veiligheid van patiënten te garanderen. Ook kun je dan profiteren van schaalvoordeel en kosten drukken om zorg betaalbaar te houden en er geld overblijft om te investeren in meer personeel. Een andere mindsetDigitale zorg gaat verder dan het inzetten van nieuwe technologieën. Het vraagt om een andere verstandhouding en manier van werken. In landen als Denemarken, Zweden en Finland lopen ze voorop in digitale zorg omdat ze daar wel bereid waren om taboes te doorbreken en die plukken nu de vruchten van dit beleid. Het is pijnlijk dat in een ontwikkeld land als Nederland nog steeds landelijk zorgsysteem is dat informatie kan uitwisselen tussen zorginstellingen onderling. Elke ziekenhuis, verpleeginstelling of huisarts vertrouwt op zijn of haar eigen ICT. Dit in combinatie met problemen door de invoering van het elektronisch patiëntendossier (EPD) maakt het allemaal er niet beter op. Een ander struikelblok is dat digitale oplossingen vaak gericht zijn op kostenbesparing op de korte termijn, terwijl er óók veel meer aandacht moet gaan naar opleiding van personeel en digitale kennis bij zorgpersoneel te vergroten. Verder dan alleen internet telefonieTelefonie, de basis van de communicatie in de zorg, alleen is al lang niet meer voldoende. Personeel kan het aantal telefoontjes niet meer aan er budgetten raken op. Er moet gedacht worden aan slimme oplossingen zoals chatfuncties, videobellen of automatische terugbelverzoeken. Deze applicaties verminderen de druk op de zorg en bezetting kan veel efficiënter benut worden. Verzamelde data kan vervolgens goed gebruikt worden om trends in kaart te brengen om beter in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.
Vcare connect als basis voor uw dashboard managementinformatieVcare connect is volop bezig met innovatie voor de zorg. Dat uit zich in het ontwikkelen van slimme zorgapplicaties en ziekenhuis software die het communicatieproces ondersteunen en de zorg medewerker enorm kunnen helpen in de dagelijkse bezigheden. Bij Vcare zijn we van mening dat zorg moet waken over de toekomstbestendigheid van nieuw te implementeren technieken: technieken die veilig zijn, maar ook technieken die samenwerken. Een mooi voorbeeld is onze integratie van de telefonieomgeving met applicaties voor BSN-invoer, een automatische kalendersturing voor waarnemingen of zelfs een volledige integratie in het informatiesysteem zodat het patiëntendossier meteen in beeld komt bij een inkomende oproep. Vraag een DEMO aan bij Vcare en werk aan je eigen ZORGHONGERWil jij ook beter omgaan met de groeiende zorgvraag van je patiënten? Zoek je slimme ICT in de zorg dat eenvoudig werkt, maar vooral ook naadloos werkt met je eigen HIS of HIX EPD systeem? Vraag dan een DEMO aan bij een adviseur van Vcare.
Lees ook ons artikel over ZORGHONGER en hoe je daar mee om kunt gaan. |
Plan een DEMO in |
