Er zijn steeds meer webwinkels en bijna alles kun je tegenwoordig wel online kopen. Omdat er zoveel webwinkels zijn, wil je natuurlijk ook dat deze goed gevonden worden. De vraag is dan: Hoe valt jouw video op tussen al die andere video’s? Bij het verkopen van producten online wordt er vaak een extra communicatiekanaal ingezet, namelijk de video. In deze video kan een productuitleg worden gegeven, denk aan instructievideo’s of een aankoopadvies, dit wordt voornamelijk via YouTube geplaatst. Het is hierbij wel erg belangrijk dat je basis YouTube-inrichting klopt en dat je natuurlijk video’s maakt, waar je bezoekers ook daadwerkelijk op zitten te wachten. De optimalisatie van de zoekmachine werkt hierbij hetzelfde als voor webpagina’s. Wel is het zeer verstandig om je kanaal te koppelen aan je webwinkel. Hier een aantal tips om de video’s zo goed mogelijk gevonden te laten worden. Het is allereerst erg belangrijk dat de videotitel goed weergeeft waar de video over gaat, dat geeft namelijk de meeste kans dat een video ook daadwerkelijk wordt uitgekeken. En video’s die worden uitgekeken worden eerder voorgesteld aan mensen die jou nog niet kennen en de online zichtbaarheid is dan dus ook beter. Voeg dus nooit een videotitel in die helemaal niets met het filmpje heeft te maken. Ten tweede maakt YouTube gebruik van zogenaamde YouTube cards, hiermee maak je klikbare linkjes in je video. Het wordt dus gemakkelijker voor iemand om naar de pagina te gaan waar jij heen hebt verwezen. Het is hierbij wel noodzakelijk dat je website gekoppeld is aan je kanaal. Het is natuurlijk ook erg belangrijk dat de video’s aansluiten bij je doelgroep, dan heb je helemaal een grote kans dat de video in zijn geheel wordt uitgekeken. Dit wordt kijkersloyaliteit genoemd en ook daardoor wordt je sneller voorgesteld aan nieuwe publiek. Dit zijn een aantal tips die je al goed op weg kunnen helpen, maar er zijn er natuurlijk wel meer. |