Nexd media
Image default
Cadeau

Social media: 5 x trends voor het nieuwe normaal

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we elkaar online nóg beter weten te vinden. We werkte thuis via Zoom, organiseerde online borrels via Skype, volgde bruiloften en begrafenissen via een livestream en spendeerde heel wat meer uren op social media. Dat maakt dat ons online gedrag veranderd is en dat er nieuwe trends zichtbaar werden tijdens de pandemie. In deze blog lees je welke vijf trends dat zijn.

TikTok

Als er een app is die populair is geworden sinds de lockdown, is dat TikTok. Waar voorheen TikTok vooral booming was onder jongeren, zie je sinds de pandemie ook een stijging bij bedrijven en een oudere doelgroep. Oftewel, de early adopters hebben het nieuwe sociale medium ontdekt. Op dit moment gebruiken 1,7 miljoen Nederlanders de nieuwe app. Dat is een stijging van 149 procent vergeleken met januari vorig jaar. Het gebruik van social media is in het algemeen gestegen tijdens de lockdown. Logisch, wanneer iedereen aan huis vastgekluisterd is met hun devices en gadgets.

Blijven analyseren

Op het gebied van social media verandert er veel. De apps ontwikkelen sneller dan ooit met nieuwe features en het gedrag van gebruikers gaat alle kanten op door de pandemie. Daarom is het essentieel om posts te blijven analyseren. Op die manier blijf je on track en kun je veranderingen in het gedrag van je doelgroep sneller constateren. Zo bracht de coronapandemie tot stand dat men social media véél meer ging gebruiken. Op die gedragsverandering kun je als bedrijf natuurlijk meteen inspelen door zelf meer relevante content te posten.

Videomarketing in adverenties

Voor contentmarketeers is dit niks nieuws; mensen vinden content aantrekkelijker wanneer je een persoonlijk en eerlijk verhaal vertelt. Dit is een trend die niet alleen zichtbaar is in content, maar ook in advertenties. Je ziet dat advertenties bijvoorbeeld minder opdringerig worden, maar dat men juist kiest voor storytelling of een testimonial met een klant. Bovendien kun je videomarketing ook gebruiken om contact te onderhouden met klanten. Stuur ze een persoonlijke video waarin je ze uitnodigt voor een webinar.

Influencers

Gebruikers van social media zijn inmiddels in de volwassenheidsfase belandt. Mensen zijn al een tijd bekend met social media waardoor men steeds meer verwacht van content. Kwaliteit boven kwantiteit is wat mensen willen. Dat geldt ook wanneer bedrijven influencers inzetten. Mensen zullen influencers op dezelfde manier beoordelen zoals ze dat doen bij bekende Nederlanders. Dit betekent dat men influencers steeds serieuzer neemt en tegelijkertijd kritischer zijn op content en hoe bedrijven influencers inzetten. Je kunt influencers natuurlijk bedrukte promotieartikelenvan jouw bedrijf opsturen en vervolgens hopen dat influencers dit opnemen in een vlog, maar zorg wel dat je zelf eisen stelt aan deze content. De communicatie moet daarin betrouwbaar, transparant en eerlijk zijn.